MecXellent Diesel
PREMIUM EN590 KWALITEIT
EN590 is de internationale normering voor dieselbrandstof. Dieselmotoren zijn ontworpen op basis van deze normering. Het gebruik van een brandstof die niet aan de EN590 voldoet kan leiden tot inefficiëntie (verlies van vermogen, hoog brandstofverbruik) en schade aan onderdelen van het brandstofsysteem. Tevens vervalt het emissie-certificaat tenzij deze ook is afgegeven op de normering van de alternatieve brandstof. Informeer bij gebruik van een brandstof die buiten de EN590-specificaties valt altijd bij uw fabrikant of deze brandstof geschikt is voor uw voer vaar- of werktuig. Dit om problemen en daaruit voortvloeiende (garantie-)claims te voorkomen. MecXellent Diesel scoort op alle cruciale EN590-specificaties beter dan standaard EN590-diesel. Dieselbrandstof heeft vanaf het moment van raffinage de neiging om een reactie aan te gaan met zuurstof (oxidatie). Als gevolg hiervan gaat de kwaliteit achteruit en kunnen gumachtige afzettingen worden gevormd. Bij opslag van langer dan zes maanden kan dit leiden tot het niet meer voldoen aan EN590 en/of technische problemen veroorzaken, zoals het dichtslibben van brandstoffilters of schade aan brandstofpomp of injectoren. Door het toevoegen van bio-bandstof (B7) kan het oxidatieproces tot vier keer zo snel verlopen dan bij traditionele diesel (B0). MecXellent Diesel (ook B7) maakt opslag tot langer dan één jaar mogelijk.*
OXIDATIESTABILITEIT METAAL PASSIVATOR
De aanwezigheid van koper en aluminium in brandstofsystemen (vooral bij oudere motoren) werkt als een katalysator op het oxidatieproces. In aanraking met koper en aluminium vormt de diesel zouten die het oxidatieproces versnellen. MecXellent maakt gebruik van een metaal passivator die ervoor zorgt dat dit proces niet plaatsvindt. *Bevestigd in Intertek-test volgens ISO 12205, EN15190, ISO 12156-1, ISO 12185, en EN 23015.
BESPAART BRANDSTOF
De cetaanverbeteraar en verbrandingskatalysator in MecXellent zorgen ervoor dat alle energie uit iedere druppel brandstof wordt gehaald. Alle aanwezige brandstof wordt verbrand in
plaats van dat een deel tot roet wordt gevormd. Het tegengaan van roetvorming tijdens de verbranding werkt op twee vlakken brandstofbesparend:
1. Roet ontstaat doordat de zwaarste delen diesel (met in potentie de meeste energie) niet volledig meeverbranden. Ontstaan van roet betekent dus per definitie verlies van energie (brandstof).
2. Doordat er minder roet ontstaat is de belasting op het roetfilter minder en zal het voer-/ vaar-/ werktuig dus minder vaak overgaan tot regeneratie. Tijdens een regeneratieproces wordt extra brandstof ingespoten om de temperatuur in het roetfilter te verhogen. Minder regeneraties betekent minder verloren brandstof. De relatieve brandstofbesparing hangt sterk af van de gebruikte techniek (lees: leeftijd / Euro/Tier /Stage normering). Want medebepalend is in hoeverre er gebruik wordt gemaakt van EGR/ Katalysator/DPF/AdBlue en bijbehorende software om uitlaatgasemissies te behandelen. Over het algemeen kunnen we stellen dat de relatieve brandstofbesparing toeneemt naarmate het voer-/ vaar-/ werktuig aan hogere milieunormering voldoet. Anders verwoordt: hoe moderner de motor, hoe groter de besparing. Bij nieuwe, schone motoren ligt de brandstofbesparing tussen
1 en 3,5 %. Bij gebruikte, dus reeds vervuilde, motoren kan de besparing oplopen tot 8 tot 10% (gebaseerd op praktijkresultaten).
DICHTSLIBBEN VAN BRANDSTOFFILTERS
Dit fenomeen zien we de laatste jaren steeds vaker. En niet alleen in overgangssituaties in voor en najaar. Oorzaken hiervan zijn veelzijdig en complex. Bovendien versterken de verschillende aanleidingen tot dichtslibben van de brandstoffilters elkaar. MecXellent bevat een breed pakket aan additieven die een antwoord bieden op iedere aanleiding afzonderlijk en daarmee aan het fenomeen als geheel. Met MecXellent bent u verzekerd van maximale betrouwbaarheid (geen stilstand) en normale standtijd van de brandstoffilters. Dit resultaat wordt bereikt door unieke anti-stollingstechnieken, het tegengaan van groei van micro-organismen, waterbehandeling en het voorkomen van polymeervorming en oxidatie.
ANTI-STOLLINGSTECHNIEK
MecXellent bevat 2 unieke anti-stollingstechnieken. De eerste gaat de vorming én uitzakken van paraffine tegen als de omgevingstemperatuur daalt. Hiermee is MecXellent in alle 4 seizoenen ‘winterklaar’. Het grote verschil met andere ‘premium dieselbrandstoffen’ maakt MecXellent met de tweede anti-stollingstechniek: WASA (Wax Anti Settling Additive). Deze techniek zorgt ervoor dat bio-bestanddelen onderling -of met andere kristallen (zoals paraffine)- niet kunnen samenklonteren en uitzakken naar de bodem van de brandstoftank. Hiermee wordt een homogene samenstelling van de brandstof gewaarborgd en voorkomen dat een mengsel met een te hoge viscositeit bestaande uit parafine en bio-bestanddelen wordt opgezogen en de doorstroming van het brandstoffilter blokkeert.
MICRO-ORGANISMEN
Diesel is van zichzelf bacterie- en schimmelgevoelig omdat de zwavel uit de diesel verwijderd is. Zwavel is namelijk van nature bacteriedodend. Met het toevoegen van biobrandstof is de problematiek hieromtrent toegenomen. Maar waar vaak bacteriën als ‘schuldige’ worden aangewezen, zijn het de laatste jaren vooral schimmel(draden) die verantwoordelijk zijn voor filterblocking. MecXellent is bacteriostatisch. De leefomgeving van bacteriën en schimmels worden zodanig veranderd dat er geen groei mogelijk is. Meer informatie over het gedrag van micro-organismen in diesel vindt u terug in het onderzoek van Esmée Janssen uitvoerder van het onderzoek binnen de Microbiologie van het departement Biologie
van de Universiteit Utrecht. Begeleider Dr JJPA de Cock
VOCHT
Water in een brandstoftank is onvermijdelijk door condensatie vanuit de aangezogen lucht. Tegelijk is water direct en indirect verantwoordelijk voor veel problemen. Direct door een grotere kans op corrosie in de tank, een verhoogde kans op cavitatie in het hogedruksysteem (common rail) en het bieden van een leefomgeving voor bacterie en schimmel. Indirect doordat water een katalysator vormt voor verschillende ongewenste reacties in de brandstof zoals oxidatie en klontering van deeltjes bij temperatuurdaling. MecXellent heeft een verbeterde vochtopname (de-hazer) ten opzicterde vochtopname (dhte van standaard diesel, maar waarborgt de EN590-normering. Vanaf de introductie van common railtechniek kennen we het fenomeen van het ontstaan van residuen in het brandstofsysteem door polymerisatie en oxidatie (anders dus dan oxidatie in ‘vrije’ brandstof). Residuen uit polymerisatie en oxidatie ontstaan bij hoge druk en hoge temperatuur (>1500 bar, >100 ⁰C). Door een hoge retourstroom komt een groot deel van de gevormde residuen in de brandstoftank terecht en vinden opnieuw hun weg langs brandstoffilter richting de motor. Als gevolg hiervan zien we bij het vervangen van brandstoffilters steeds vaker dat deze zwart gekleurd zijn. Residuen uit polymerisatie en oxidatie kunnen samenklonteren en daarmee mede een oorzaak vormen van filterblocking. Bovendien zijn deze residuen verantwoordelijk voor overmatige slijtage met als gevolg een vroegtijdige uitval van brandstofpomp en/of injectoren.
POLYMEREN EN OXIDATIERESIDUEN CETAANGETAL
Het cetaangetal staat voor de ontbrandingsgewilligheid van diesel. Hoe hoger dit getal, hoe gunstiger. Bij common railmotoren, met meervoudige inspuiting per slag, is een hoog
cetaangetal cruciaal. Verschillende toevoegingen (additieven maar ook bio-brandstoffen) kunnen het cetaangetal zowel positief als negatief beïnvloeden. Ten opzichte van standaard B7 heeft MecXellent diesel een verhoogt cetaangetal van gemiddeld drie punten. Dit resulteert in maximale motorpresentaties, gunstigere uitlaatgasemissies en een soepel draaiende motor (minder dieselklop). Door de toegenomen inspuitdrukken en de daarmee samenhangende belasting op de mechanische delen in het brandstofsysteem, is de smerende capaciteit van de brandstof enorm belangrijk. Kritische smerende eigenschappen leiden onvermijdelijk tot vroegtijdige slijtage van onderdelen als brandstofpompen en injectoren.
MecXellent Diesel maakt gebruik van lubricity additieven die een verhoogde smerende capaciteit waarborgen. Dit resulteert in een langere levensduur van de onderdelen van het brandstofsysteem.*
SMERENDE EIGENSCHAPPEN BESCHERMING TEGEN CORROSIE
Tijdens dieselopslag kan er door veroudering een zuur milieu ontstaan in de brandstofvoorraad. De toevoeging van sommige additieven kan dit proces versnellen. Zodra zure delen gaan samenklonteren en uitzakken naar de bodem, vormen ze een gevaar voor de tankwand. Dit kan plaatsvinden in de diesel maar de kans hierop is het grootst in het aanwezige water op de bodem van de tank. Doordat MecXellent Diesel verzuring tegengaat, water behandelt en voorkomt dat deeltjes samenklonteren, is de brandstoftank beschermt tegen corrosie of anderszins aantasting van de tankwand. Dit geldt zowel voor de bulktank als voor de tank en de rest van het systeem in voer-/ vaar-/ en werktuig. Het feit dat vervuiling niet ontstaat en bulktanks schoon blijven resulteert in een langere levensduur van opslagtanks en voorkomt het reinigen van tanks vaker dan wettelijk voorgeschreven. *Bevestigd in Intertek test met HFFR test volgens ISO 12156-1.
CO2-, STIKSTOF- EN ROETREDUCTIE
Het ontstaan van CO2 is een onvermijdelijk gevolg van het verbranden van brandstof en in zekere zin gewenst. Immers hoe meer brandstof en zuurstof wordt omgezet naar CO2, des
te efficiënter de verbranding is geweest. CO2-reductie is alleen mogelijk door minder brandstof te gebruiken. Anders is het met stikstof en roetdeeltjes. Deze zijn beiden zeer
ongewenst. Als we het bij verbrandingsmotoren hebben over uitstoot van stikstof, bedoelen we NOx. Deze ontstaat als onder hoge druk en temperatuur (tijdens de verbranding) stikstof (N) en zuurstof (O2) reageren tot NOx. Roetdeeltjes ontstaan als brandstofdelen niet volledig verbranden. Door gebruik te maken van een cetaanverbeteraar en een verbrandingskatalysator vlakken piekdrukken tijdens het verbrandingsproces af en worden alle delen diesel verbrand. Dit leidt tot reductie van uitstoot van CO2, NOx en roetdeeltjes.
De winst die hier te behalen valt is afhankelijk van de gebruikte techniek (EGR, Katalysator, Roetfilter, AdBlue kat). CO2-reductie is het grootst bij moderne motoren met geavanceerde
uitlaatgasnabehandeling. NOx en roetreductie – gemeten aan de uitlaat – is daarentegen groter bij oudere motoren. “Een cetaanverbeteraar en een verbrandingskatalysator leiden tot reductie van uitstoot van CO2, NOx en roetdeeltjes.”
BETROUWBAARHEID, MILIEUBELASTING EN KOSTENREDUCTIE
Of het nu gaat om het verhogen van de betrouwbaarheid, zorg voor het milieu of het reduceren van kosten, MecXellent diesel is in alle gevallen het product om uw doelen te verwezenlijken.